Kisah penjual Ayor (Air) yang berijazah



Tiga orang pegawai tinggi Majlis Perbandaran Ipoh sedang sibuk menemuramah beberapa orang yang melamar kerja sebagai Penguatkuasa Majlis Perbandaran Ipoh.

Lalu tibalah giliran seorang hamba Allah datang mengadap mereka untuk ditemu ramah.Ketua penemuramah itu mengamati beliau atas dan bawah.Dia rasa amat mengenali orang yang sedang berada dihadapannya itu lalu dia bertanya:

- Saya rasa , macam biasa tengok awak…err..bukankah awak yang berniaga di dataran tu?( maksudnya Dataran Ipoh)

Ya, betul tuan, sayalah orang itu…

-Awak yang jual air pakai roda tiga yang selalu kami saman itu kan?

Ya, tuan , saya lah orang itu…

- Tapi …mengikut permohonan awak disini awak ini seorang siswazah..!

Ya, betul tuan, saya junia tuan lebih kurang dua tahun sewaktu di UM dahulu. Tapi saya tidak suka makan gaji.Saya suka dengan cara hidup saya sekarang ini.

- Awak yang selalu pihak kami hambat dan selalu kena saman; tapi kini mahukan jawatan Penguatkuasa pula? Cuba bagi tahu kami , apakah tindakan yang akan kamu ambil jika kamu jadi seorang penguat kuasa.

Ya tuan, sebelum itu saya minta maaflah kepada tuan.Mula-mula sekali saya nak beri tahu tuan-tuan, setiap kali, apabila saya lihat muka tuan-tuan ini, muka-muka penguat kuasa , pada saya tak ubah seperti barua!Tersentak beruk ketiga-tiga pegawai yang menemuramah itu ; tapai nak buat macam mana.Mereka semua tergamam ditkerusi masing-masing!Sememangnya kawan yang melamar pekerjaan tersebut bukan bertujuan mahu menjawat kerja tersebut, tetapi hanya mahu berdepan dengan mereka untuk meluahkan perasaan yang lama terbuku dan terpendam dalam hatinya selama ini. Dia terus meluahkan peluru-peluru tepat mengenai sasaran tujunya.Lalu dia mengulangi lagi perkataan ‘barua’ itu dengan menambah kata:+ Saya kata, muka tuan-tuan semua ni macam ‘barua’ sebab, kalau orang Melayu berniaga burger , nasi lemak ditepi-tepi jalan , pihak tuan ganggu – habis diangkut , tapi kalau orang lain, pihak tuan biarkan begitu sahaja.Tengoklah di pasar Gunung Rapat tu dan mana-mana pasar sekalipun…Tuan ada berkira-kirakah dengan mereka tu? Kami peniaga-peniaga kecil Melayu sering diganggu oleh pihak penguatkuasa Majlis Perbandaran.Kami dilayan seperti kucing kurap…

..Begitulah , kawan itu melepaskan geramnya.Kerja tak dapat ; tapi dia rasa sangat berpuas hati.Kejadian tersebut benar-benar berlaku dua tahun yang lepas dan dia masih dengan cara hidupnya menjual air minuman dengan motor roda tiganya sambil menjerit ‘Ayor! Ayor! Ayor! untuk menarik pelanggannya.Dialah satu-satunya penjaja jalanan yang punyai ijazah!

Petikan dari blog Al-Husseyn.


Responses

0 Respones to "Kisah penjual Ayor (Air) yang berijazah"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors