Semakin Ramai Miskin Tegar Di Malaysia



Saya suka dengan artikel dibawah ini yang telah dialami kebanyakan dari kita malah sahabat saya sendiri. Beliau mencerita tentang betapa sengsaranya pada tahun pertama belajar di IPTA. Wang saku cuma ada dalam kurang dari RM50.00 untuk 1 semester. Bapanya sudah bersara. Terpaksalah beliau dan kawannya mencari kertas-kertas terpakai yang belakangnya masih kosong untuk buat tutorial dan latihan atau nota. Terpaksa berjimat cermat untuk meneruskan pembelajaran. Mee segera tu macam dah biasa walaupun kurang khasiat.

Cuma seperkara cerita beliau yang harus difikirkan buat pemimpin-pemimpin yang duduk diatas supaya jangan suka-suka menaikkan barang-barang asas.


Sewaktu cuti pertengahan semester semua pelajar perlu balik ke kampung tapi dia tidak mempunyai wang yang cukup untuk beli tiket bas, tambahan pula masih belum menjamah makanan. Sampai di Puduraya jam 8 pagi, tiket bas waktu itu berharga dalam RM8.50 ke RM 9.00(seingat sayalah). Wang cuma ada RM7.50. Sedih saya dengar cerita beliau.


Rahmat Allah memang tak siapa yang boleh nafikan, dengan kehendakNya ada sebuah syarikat bas sedang buat diskaun harga tiket untuk destinasi yang ingin dituju tapi bertolak sebelah petang. Ppetang pun petanglah janji dapat balik. Lega rasa hatinya. Nasib baik air percuma ( sambil ketawa beliau menyambungkan cerita) sambil-sambil ambil air sembahyang, telan sikit air lega rasa perut yang masih belum disi makanan.


Itu baru di alam pelajar, kalau dialam pekerjaan lebih hebat lagi seperti cerita dibawah. Jadi jangan salahkan pelajar jika mereka menolak kerajaan yang tidak mengambil berat soalan kebajikan.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dilulus terbit pada Sunday, August 31 @ 13:10:00 MYT oleh SongkokPutih

Oleh idrismail"

Daripada peruntukan keseluruhan Bajet 2009 sebanyak RM207.9 bilion, sebanyak RM154.2 bilion dikhususkan untuk mengurus manakala baki RM53.7 bilion adalah bagi pembangunan. Nelayan dapat RM 200 sara hidup.


Masalahnya sekarang golongan miskin tegar yang terdiri dari remaja lepasan sekolah, kolej , universiti apa yang mereka dapat.


Untuk pengatahuan umum, purata gaji untuk Fresh Graduate Ijazah pertama lebih kurang RM1200 sebulan untuk kawasan bandaraya , RM 800 untuk kawasan lain, itu pun terpaksa bersaing untuk mendapatkan pekerjaan, Untuk lepasan STPM purata gaji dianggarkan RM 400 ke RM800, bergantung kepada nasib mereka.


Untuk mendapatkan pekerjaan sebagai operator pengeluaran pun terpaksa bersaing dengan Bangla dan Indon.


Bajet seorang Fresh Garduate untuk 3 tahun pertama, di bandar Kuantan, Bergaji RM 800


KWSP RM 91

Bayar PTPTN RM 150

Bayar Ansuran EX5 RM 150

Sewa Rumah RM 200

Bill Api, Air, Telefon RM 200

Minyak Kenderaan RM 150

Makan RM 300

Pakaian RM 50

Keperluan Harian RM 50

Jumlah RM 1342


Ini Bermana beliau mengalami defisit RM 542 sebulan. Pada pendapat anda beliau seorang yang Miskin Tegar


Responses

0 Respones to "Semakin Ramai Miskin Tegar Di Malaysia"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors