Piawaian BPR berbeza antara PAS dan Umno?



Shirzad Lifeboat
Mon Aug 11, 08 5:54:34 pm MYT

Sekiranya falfasah memulakan penyiasatan penyalahgunaan kuasa seperti digunakan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) turut dikongsi oleh Biro Siasatan Amalan Rasuah (Corrupt Practices Investigation Bureau, CPIB) Republik Singapura, nampaknya tentulah Menteri Kanan Lee Kuan Yew ketika menjadi Perdana Menteri telah disiasat oleh badan tersebut kerana melantik anaknya Lee Hsien Long (Perdana Menteri Singapura kini) menjadi menteri kabinet.

Namun amalan seperti itu tidak dilakukan oleh CPIB. Di republik yang taraf hidup rakyatnya jauh lebih rendah dari rakyat Malaysia satu ketika dulu tetapi kini muncul sebagai sebuah negara maju di dunia, amalan dan undang-undang rasuah mempunyai takrif dan hukuman yang berbeza.

Walaupun peruntukan untuk kesalahan rasuah di republik tersebut adalah penjara lima tahun atau denda SGD100,000 (RM237,000) atau kedua-duanya sekali tetapi sekiranya pesalah terbabit melibatkan kontrak kerajaan atau Ahli Parlimen atau anggota badan awam, maka hukuman penjara boleh dikenakan sehingga tujuh tahun.

Selain daripada itu, menerusi sebuah Akta lain yang diluluskan pada tahun 1989, mahkamah juga boleh memerintahkan harta pesalah dirampas.

Namun bagi memulakan sesuatu penyiasatan berkenaan rasuah di Singapura bukti yang kukuh serta prima facie yang boleh diterima diperlukan.

Tentulah tidak profesional bagi badan itu memulakan penyiasatan semata-mata di atas kekuatan surat layang.

Dan barangkali atas dasar inilah banyak aduan-aduan berupa surat layang mengenai penglibatan orang tertentu dalam kerajaan tidak pernah diendahkan walau betapa besar sekali kes yang diadukan dan melibatkan wang awam dalam kiraan bilion ringgit.

Namun piawian yang serupa nampaknya tidak digunapakai dalam proses memulakan penyiasatan ke atas negeri Kelantan yang dikuasai oleh PAS apabila menantu Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat disiasat kerana telah dilantik selaku Ketua Pegawai Operasi (COO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Apakah BRP sebenarnya mahu memberitahu rakyat di negeri-negeri yang dikuasai oleh pembangkang bahawa kelayakan profesional seseorang untuk memegang sesuatu jawatan dalam sektor awam dengan sendirinya luput sekiranya bapa, bapa mertua, ibu, datuk, nenek mereka adalah Menteri Besar negeri berkenaan?

Akta yang mana agaknya memperuntukkan larangan sedemikian? Jika akta tersebut memang wujud apakah ada peruntukan yang mengecualikan peruntukan tersebut dipakai terhadap negeri-negeri termasuk kerajaan pusat yang dikuasai Umno-BN.

Lagipun sejarah penyiasatan/tindakan membabitkan apa sahaja mengenai kerajaan Umno-BN menunjukkan BPR tidak memulakan siasatan hanya kerana sekeping surat layang, malah tidak juga setelah prima facie penyalagunaan kuasa dapat dibuktikan oleh pihak lain.

Apakah ada piawaian berbeza di antara amalan memulakan siasatan terhadap kerajaan PAS berbanding kerajaan Umno? - mks. _


Responses

0 Respones to "Piawaian BPR berbeza antara PAS dan Umno?"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors