Polis akui amalan keagamaan mampu bendung kes jenayah



Mohd Sabri Said
Sun Aug 31, 08 10:52:22 am MYT

BUKIT MERTAJAM, 31 Ogos (Hrkh) - Pihak polis mengakui dengan cara mengerjakan sembahyang mengikut panduan agama masing-masing sahaja dapat membendung kes jenayah yang semakin meningkat sekarang ini.

Menurut Pegawai Hal Ehwal Awam, Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Chif Inspektor Chong Kean Heng, bila seseorang mengerjakan perbuatan terbaik dalam agamanya lazimnya orang itu tidak akan terdedah dengan berbagai gejala yang merugikan masa depan bangsa dan agamanya.

"Gejala jenayah hanya boleh diatasi dengan cara mengerjakan sembahyang mengikut budaya agama masing-masing, Tanpa tunduk pada tuhan seseorang itu boleh berkelakuan 'kurang ajar' atau lebih membimbangkan wujudnya Gengsterism di kalangan remaja sekolah, " tambahnya.
Ibu bapa di rumah wajar memastikan anak-anak mereka sembahyang atau membaca kitab suci bagi memandukan perjalanan mereka ketika berhadapan dengan dunia global.

Antara faktor pendorong remaja terlibat dengan gejala yang tidak sihat itu ialah pengaruh kawan, remaja yang kurang keyakinan diri dan direkrut secara paksa oleh ahli kumpulan,katanya.

"Semua pihak kena mainkan peranan masing-masing mengikut keperluan kerana tanpa pengawasan yang cukup menyenangkan mereka ke gejala yang dianggap tidak bermaruah, " jelasnya.

Ketika berucap sempena pelancaran Kempen Belia Anti Jenayah di ruang legar Summit, Bukit Mertajam semalam beliau menambah, ibu bapa harus juga mengenal pasti siapa rakan taulan anak-anak di samping menyibukan masa mereka dengan aktiviti yang bermanafaat.

Program setengah hari itu dianjurkan oleh Kerajaan Negeri dan dirasmikan oleh Exco Belia dan Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuiti Negeri Pulau Pinang, Ong Kok Fooi.

Hadir sama ke program yang dikelolakan oleh Persatuan Sahabat Belia Pulau Pinang itu ialah Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Choong Eng dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Padang Lalang, Micheal Tan. - mks._


Responses

0 Respones to "Polis akui amalan keagamaan mampu bendung kes jenayah"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors