Belanjawan 2009: PAS bimbang tiris dan bocor



Khairul Azlam Mohamad
Sun Aug 31, 08 6:47:26 am MYT
HULU TERENGGANU, 31 Ogos (Hrkh) - PAS melahirkan rasa kebimbangan akan terus berlaku 'ketirisan' dan 'kebocoran' dalam pengurusan serta pengagihan Belanjawan 2009 yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Kesangsian itu, dinyatakan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang yang tidak yakin belanjawan yang dibentangkan itu memberi manfaat kepada rakyat umumnya.

Katanya, apa yang membimbangkan akan berlaku juga 'ketirisan' dan 'kebocoran' pengurusan daripada peruntukkan disediakan dalam Belanjawan 2009.

"Apa yang membimbangkan saya ialah 'ketirisan, kebocoran' daripada peruntukan-peruntukan yang sering kali berlaku. Saya masih tidak mempunyai suatu keyakinan.

"Pelaksanaan tidak sempurna selagi kerajaan tidak dapat membersihkan negara daripada amalan rasuah, daripada penyelewengan-penyelewengan dan penyusunan bajet yang tidak selaras dengan rakyat dan negara,"jelasnya pada sidang media selepas Majlis Konvokesyen Kolej Universiti Darul Quran Islamiah (KUDQI), di Dewan Utama KUDQI, Kubang Lembek, semalam.
Justeru itu, katanya PAS kominted mahu membenteraskan amalan rasuah serta penyelewengan yang berlaku dalam negara ini.
"Kita (PAS) mengharapkan akan berlaku perubahan dan kita (PAS) mahu langkah-langkah membersih negara dari rasuah dan penyelewengan diteruskan.
"Kita (PAS) mengharapkan Perdana Menteri yang ada ini dapat melihat kelemahan-kelemahan yang ada dan membaiki kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan itu,"tegasnya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berpendapat penyediaan peruntukkan yang besar belum tentu lagi dapat menyelesaikan masalah rakyat kerana bergantung kepada pelaksanaanya.
"Peruntukan besar belum tentu lagi dapat menyelesaikan masalah, bergantung kepada pelaksanaannya. Saya harapkan tidak 'bocor', tidak 'tiris' dan jika bocor lagi jawabnya tidak selesai masalah," ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang Belanjawan 2009 yang baru dibentangkan oleh Abdullah kelmarin.
Namun begitu, kata Presiden PAS itu kesalahan tersebut bukan hanya terletak di bahu Abdullah selaku Perdana Menteri sahaja.
Menurutnya, kesilapan tersebut adalah kerana perbuatan 'orang' (pemimpin) yang terdahulu dan beliau terpaksa memikulnya.
"Ini bukan kesalahan Abdullah sahaja tetapi beliau memikul kesilapan oleh mereka (pemimpin) yang lalu. Dalam tempoh lebih 50 tahun negara Merdeka, beliau terpaksa memikul tanggungjawab ini,"jelasnya.
Katanya, PAS mengharapkan akan berlaku perubahan yang bakal membawa kebaikan kepada seluruh rakyat dan negara. - mks. _


Responses

0 Respones to "Belanjawan 2009: PAS bimbang tiris dan bocor"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors