Belanjawan 2009: Insentif tidak mampu bantu rakyat



Nyza Ayob
Sat Aug 30, 08 7:19:07 am MYT

KUALA LUMPUR, 30 Ogos (Hrkh) - Insentif bil elektrik percuma bagi isi rumah yang membayar bil elektrik RM20 dan ke bawah sebulan yang diberikan kerajaan dalam Belanjawan 2009 tidak mampu mengurangkan himpitan hidup bagi warga kota yang dibebani dengan kenaikan harga minyak dan barangan.

Menurut Pengarah Komunikasi Korporat, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Yusof Abdul Rahman, insentif tersebut hanya memberi manfaat kepada golongan tertentu yang kurang menggunakan elektrik khususnya masyarakat di luar bandar.

Selain itu katanya, mengenai subsidi pusat jagaan kanak-kanak (Taska) kepada penjawat awam sebanyak RM180 sebulan, insentif yang diberikan tidak memadai kerana bayaran di sesebuah taska di kawasan bandar yang mencecah RM 300 untuk seorang bayi atau kanak-kanak.

Katanya, adalah lebih baik jika kerajaan memberikan insentif untuk majikan menyediakan pusat jagaan kanak-kanak di tempat kerja.

Sementara itu, mengenai peruntukan RM 5.6 bilion di bawah Dasar Jaminan Makanan Negara untuk insentif kepada pengusaha pertanian, katanya insentif tersebut hanya untuk meringankan mengurangkan beban kenaikan kos pengeluaran.

Katanya, kerajaan seharusnya memberi insentif untuk meningkatkan pengeluaran mereka dengan memberikan lebih banyak prasarana serta sistem pengeluaran daripada dua kali setahun kepada tiga kali setahun.

"Selain itu, tidak ada satu agensi yang khusus untuk pembangunan padi. Apabila Lembaga Padi dan Beras Negara diswastakan, kita tidak mempunyai insentif yang khusus untuk tujuan tersebut. Jadi perlu diwujudkan kembali seperti Lembaga Padi dan Beras Negara,"katanya.

Dalam pada itu menyentuh mengenai peruntukan RM35 bilion untuk tempoh enam tahun, katanya seharusnya dengan peruntukan tersebut, sistem pengangkutan awam lebih bersepadu dan lebih diyakini serta dipertingkatkan. - mks. _


Responses

0 Respones to "Belanjawan 2009: Insentif tidak mampu bantu rakyat"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors