TNB, IPP & BN: Kesan projek penswastaan



Gambar diambil dari laman web TNB

Al-Bakri fil Muar
7 Sep. 2008

Berikut diambil dari laman blog Kementerian Penerangan. Artikel penuh sila layari laman blog berikut: http://myblog.gov.my/2008/07/persoalan-di-sebalik-penyelarasan-tarif.html

Kenapakah sebarang kenaikan harga bahan api perlu dilepaskan kepada TNB dan para pengguna sahaja?

Kenapakah pihak IPP tidak turut menanggung kesan kenaikan bahan api ini sedangkan mereka mendapat keuntungan yang banyak?
Sebarang kenaikan harga bahan api akan ditanggung sepenuhnya oleh TNB disebabkan elemen fuel cost pass through yang terkandung dalam Power Purchase Agreement yang ditandatangani dengan IPP.

Ulasan: Macam kes perjanjian pengendali tol aje.... menguntungkan sebilangan kecil rakyat sahaja. Perjanjian ini lah yang Datuk Anie Arop tercampak keluar dari TNB (sila rujuk debat Anwar & Sabri Chek)


Adakah ini bermakna bahawa pihak IPP tidak menanggung sebarang kos bahan api?
Betul, semuanya ditanggung oleh TNB.

Ulasan: Macam biasa konsep sistem kapatalis....... Tarif perlu dinaikkan untuk mengurangkan kos operasi TNB. Pehh.... tensionnya rakyat.
Dalam belanjawan2009: pengguna bawah RM20 tak perlu bayar.... bermakna rakyat perlu menggunakan 91 kWH bekalan elektrik. Tidak ada pula blog diatas menerangkan tentang rebet tersebut.

Tidakkah kerajaan boleh berbuat sesuatu untuk mengubah terma fuel-cost pass through ini?
Kerajaan tidak boleh berbuat apa-apa kerana Power Purchase Agreement adalah merupakan perjanjian yang ditandatangani secara komersil oleh TNB dan IPP.
Ulasan: .... seakan sama dengan perjanjian pengendali tol... Persoalan mengapa perjanjian berat sebelah ini TNB setuju ... ?

Apakah langkah yang boleh diambil oleh kerajaan untuk memastikanm supaya IPP turut sama menanggung kesan kenaikan harga bahan api?
Semasa mengumumkan kenaikan tariff elektrik baru-baru ini, Kerajaan turut mengumumkan bahawa IPP akan dikenakan windfall levy atau cukai keuntungan berlebihan supaya pihak IPP turut membantu Kerajaan mengurangkan beban yang ditanggung oleh rakyat.


Ulasan: sebagai rakyat biasa kami tak faham, bagaimana dari cukai yang dikenakan dapat mengurangkan beban rakyat...? Tak faham...?

Kami rakyat nak tanya apakah perancangan TNB dalam tempoh 10 tahun akan datang ?



Yang ni adalah komen dari pengunjung blog diatas.


1 comments:
Anonymous said...
Malaysia mempunyai banyak empangan yg dapat menampung bekalan elektrik..tetapi kenapa masih menaikkan tarif elektrik..?
August 8, 2008 9:29 AM


Responses

0 Respones to "TNB, IPP & BN: Kesan projek penswastaan"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors