Jangan biar program 'tangkap muat' di televisyen



Intan Abdullah
Mon Jun 02, 08 5:04:33 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Jun (Hrkh) - Kerajaan tidak harus membiarkan pengusaha syarikat televisyen berbayar menyiarkan rancangan-rancangan yang difikirkan mereka sebagai 'tangkap muat' semata-mata untuk memenuhi selera penonton.

Saranan tersebut dikemukakan Senator Mumtaz Mohd Nawi (PAS-Kelantan) sebagai mengulas jawapan yang diberikan Timbalan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Teng Boon Soon ketika menjawab soalan yang dikemukakan Senator Tan Sri Jins Samsuddin sesi dalam soal jawab lisan pagi tadi di Dewan Negara.

"Apa yang sebenarnya perlu dilakukan oleh kerajaan dalam hal ini adalah mendidik selera penonton dan bukannya melayan kehendak mereka tanpa mempedulikan nilai dan budaya ketimuran yang kini semakin hilang," ujarnya kepada Harakahdaily semasa ditemui di luar dewan selepas gagal untuk menyuarakan pandangan tersebut sebelum ini.

Sambil melahirkan kekesalan, beliau mendesak agar kerajaan menjalankan pemantauan ke atas penayangan rancangan daripada luar dan dalam negara seperti daripada Amerika Latin yang meninggalkan banyak kesan negatif kepada penonton khususnya kanak-kanak dan remaja.

"Sebagai contoh kita lihat banyak rancangan yang disiarkan oleh Astro memaparkan aksi pelakon dan pakaian yang tidak sesuai ditonton di samping mesej yang disampaikan jauh daripada budaya dan adat ketimuran yang perlu ditamatkan di dalam televisyen negara kita," katanya.

Hal ini tambahnya, memandangkan rakyat Malaysia sebahagiannya gemar mengikuti dan melanggan syarikat televisyen berbayar seperti Astro berbanding stesen televisyen rasmi yang sedia ada, kerajaan perlu menjalankan pemantauan serta melakukan proses penapisan yang lebih ketat ke atas rancangan-rancangan yang akan disiarkan di kaca-kaca televisyen.

"Justeru, kesan yang amat membimbangkan kita adalah ianya akan mengubah pemikiran dan persepsi penonton khususnya generasi muda dengan kecelaruan budaya yang ditonjolkan dan dibawa masuk menerusi filem dan drama yang disiarkan.

"Satu panel khas perlu ditubuhkan secara rasmi di bawah pantauan kerajaan yang akan meneliti dan melaksanakan perkara ini secara serius, sistematik dan efektif," ujarnya lagi.

Walau bagaimanapun, Teng hanya menjawab bahawa beliau akan merujuk hal tersebut kepada Kementerian Tenaga , Air dan komunikasi untuk tindakan selanjutnya.


Responses

0 Respones to "Jangan biar program 'tangkap muat' di televisyen"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors