Shabery Hairan Kat Rakyat, Rakyat Lagi Hairan Kat Shabery



Shabery Cheek dalam Utusan Malaysia menzahirkan kehairanannya terhadap sikap rakyat ini yang terus mempercayai pembohongan demi pembohongan yang dilakukan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat(PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.Menteri Penerangan tersebut berkata,”kalau dahulu seseorang yang berbohong melebihi dua kali tidak lagi dipercayai oleh masyarakat tetapi kini ia tidak berlaku sedemikian”.
“Orang ini berbohong berkali-kali dan masih ada yang mempercayainya.”

Shabery patut malu mengeluarkan kenyataan seperti ini.
Kalaupun Anwar berbohong, apa kurangnya diri beliau?Kalau tak sama pun macam Anwar, malah lebih teruk lagi.Sejarah lompat parti beliau satu hal.Sejarah yang baru berlaku baru-baru ini berkaitan debat beliau dengan Anwar juga satu hal.Hari tu bukan main lagi kata masa sebelum debat dengan Anwar, kalau dia kalah, dia akan letak jawatan sebagai Menteri Penerangan. Walaupun kalah menang perkara subjektif dalam debat tersebut tetapi reaksi spontan orang ramai menunjukkan Anwar ‘menguasai’ perdebatan tersebut. Berbanding hujah-hujah Anwar yang mantap dan berpijak di bumi nyata, orang lebih mengingati hujah menyerang peribadi Anwar oleh Shabery. Shabery tenggelam.
Tenggelam bermakna kalahlah.Maka sepatutnyalah beliau meletak jawatan. Tetapi di mana dia sekarang? Masih memegang portfolio itu. Sungguh tak tahu malu. Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.Dengan berkata,”Tetapi pemimpin yang penuh tipu helah dan berbohong secara terang-terangan seperti ini masih boleh dipercayai juga sebahagian rakyat’”, Shabery seolah-olah menghina rakyat,merendah-rendahkan kemampuan rakyat berfikir dan menilai.Rakyat seolah-olah bodoh kerana mempercayai Anwar.Sepatutnya sebelum mengeluarkan kenyataan ini, Shabery menyoal diri beliau sendiri, kalau Anwar berbohong apa pasal rakyat masih mempercayai beliau dan menyokong Pakatan Rakyat. Tentu ada sebab dia. Takkan percaya dan sokong melulu.
Tidak nampakkah rakyat betul-betul inginkan perubahan kerajaan?Daripada sebuah kerajaan yang korup, menyeleweng dan punah kepada sebuah kerajaan baru yang lebih adil, telus dan berwibawa?Tidakkah Nampak rakyat sudah bencikan kerajaan BN dan tidak ingin lagi hidup di bawah bayang kerajaan BN.Kalau tarikh 16 September dan 23 September yang tidak berlaku dipertikaikan beliau sebagai pembohongan Anwar, sepatutnya beliau tahu rakyat tidak kisah tarikh yang tepat, rakyat cuma mahu kerajaan BN ditukar dalam masa terdekat dan sesegera mungkin. Tidak esok, lusa.Tidak lusa, tulat.kalau tak tulat pun sesegera mungkinlah! Beliau tidak nampakkah penolakan rakyat terhadap kerajaan BN atau saja-saja buat tak nampak.Tanda-tandanya sudah banyak.
Sesama pemimpin BN pun bercakaran sesama sendiri.BN sudah nyawa-nyawa ikan.Kain kapan dan keranda sudah disediakan.Sukar untuk dimengertikan masih ada orang yang harap kerajaan UMNO akan hidup segar semula.Malah semakin pelik, mereka yang bersedia menguruskan jenazah pula dipangil pembohong!Siapakah sebenarnya yang lebih berbohong.RTM yang di bawah kementerian beliau adalah jaguh sebenar pembohongan. Corak pemberitaan yang dibentuk untuk ‘membelasah’ pembangkang.
Penuh dengan putarbelit, tipudaya dan propaganda.Fenomena ini sepatutnya Shabery hairan. Kenapa TV RTM yang menguasai sebahagian besar rumah rakyat tetapi tidak mampu menguasai minda rakyat dengan dakyah dan isu yang dimainkan terhadap pembangkang.Bukan sekali atau dua kali RTM berbohong dengan cara memutarbelit isu dan memetik ucapan pemimpin pembangkang diluar konteks. Banyak kali!Sepatutnya Shabery jaga kementerian beliau elok-elok. Sebagai Menteri Penerangan sepatutnya beliau jangan banyak menghentam tetapi banyak menerangkan. Sepatutnya beliau lebih ‘menerangkan’ minda rakyat, bukan semakin ‘menggelapkan’.
Kalau air penerang hati boleh menerangkan hati sepatutnya Kementerian Penerangan boleh ditukar kepada Kementerian Penerangan Hati, bukannya berfungsi meng’kuca hanya’ atau mengkucar-kacirkan dan meng’kelabukan’ hati-hati rakyat.Daripada menuduh Anwar berbohong, lebih aula Shabery berusaha mengikis imej RTM yang dicop oleh sebahagian besar rakyat sebagai pembohong besar. Bukan apa, bimbang kelak orang yang menjaga RTM pun akan dicop sebagai bapak kepada pembohong besar. "


Responses

0 Respones to "Shabery Hairan Kat Rakyat, Rakyat Lagi Hairan Kat Shabery"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors