Singapura Tidak Puas Hati Lagi



Singapura Tidak Puas Hati Lagi
Rakyat Johor sangat kesal dengan tindakan terbaru Singapura yang ingin menuntut pula kawasan perairan wilayah dan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di sekitar Pulau Batu Putih yang baru sahaja dimenangi Singapura melalui Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) Mei yang lalu.

Tindakan Singapura ini dilihat seolah-olahnya mencabar kedaulatan Johor dan Malaysia amnya biarpun kedua-dua negara baru sahaja menyelesaikan masalah tuntutan Pulau Batu Putih dan Batuan Tengah.

Kerajaan Umno Barisan Nasional sudahpun hampir 51 tahun memerintah Malaysia dan tuntutan Singapura ini adalah petanda betapa negara jiran ini dengan mudahnya memperkotak-katikkan Malaysia melalui isu tanah Keretapi Tanah Melayu, penjualan pasir dan air, tambakan laut dan pengunaan ruang udara untuk latihan tentera dan banyak lagi.

Singapura menggunakan peruntukan Undang-undang Laut (UNCLOS) yang ditandatangani pada konvensyen 10 Disember 1982 dibawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan mendakwa mempunyai kawasan perairan wilayah sehingga maksimum 12 batu nautika dan EEZ yang konsisten dengan Konvensyen.

Sultan Johor, Sultan Iskandar dalam sidang Dun Johor baru-baru ini bertitah baginda akan cuba berusaha untuk mendapatkan semula Pulau Batu Putih dengan mengatakan Batu Putih adalah milik Johor sampai bilapun.
Malaysia akan terus mencari bukti mengenai kes Batu Putih dengan pandangan untuk mendapatkan satu semakan penghakiman ICJ terhadap keputusan yang menyerahkan batuan itu kepada Singapura.
Sebelum ini Singapura dan Malaysia sudahpun bersetuju menunjukkan rasa hormat mereka terhadap undang-undang antarabangsa dan komitmen untuk menyelesaikan pertikaian itu secara aman dan akan menerima apa juga keputusan.

Setelah Iskandar Malaysia hendak digadaikan oleh UmnoBN di tangan Singapura kini perairan pula hendak dirampas oleh Singapura.

Sahlah UmnoBN tidak pandai memerintah...Sumber : Jundullah


Responses

0 Respones to "Singapura Tidak Puas Hati Lagi"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors