7.7% kadar Inflasi: Krisis Penjernihan Iklim Politik dan Ekonomi Negara



Oleh nusa"Bloomberg

Asia hari ini melaporkan, kadar inflasi negara pada bulan Jun 2008 ialah sebanyak 7.7% dan sekaligus mencatatkan rekod tertinggi sejak 26 tahun lalu.Kenaikan inflasi yang mendadak ini sekaligus mencetuskan spekulasi yang Bank Negara akan menaikkan kadar faedah dalam tempoh terdekat.Sedangkan pihak umum mengetahui kadar faedah pembelian kereta telah pun dinaikkan oleh pihak bank-bank tertentu mulai bulan Jun baru-baru ini. Berdasarkan maklumat sumber dalaman bank, CIMB Bank dikenalpasti mendahului bank-bank di Malaysia.

Datuk Shahrir Samad, Menteri di KPDN&HEP dipetik sebagai berkata :“Indeks Harga Pengguna untuk bulan Julai turut dijangka akan melebihi 7% dan berkemungkinan besar, Malaysia akan mengikut cara Thailand dan Indonesia yang sudahpun menaikkan kadar faedah mereka.”Bila ditanya bilakah kerajaan akan menaikkan kadar faedah, Shahrir berkata :“50-50 dalam minggu ini dan jika tidak, mungkin pada Ogos ini”

Komentar:
Tahniah Pak Lah kerana menyebabkan Masyarakat Malaysia menghadapi krisis ekonomi yg buruk sejak 26 tahun dan dijangka paling buruk dlm 2/3 bulan yg mendatang sekiranya tiada tindakan yg komprehensif dilakukan terhadap pengurusan ekonomi dan politik Negara
Tahniah Bank adik beradik Pak Jib mendahului bank2 lain dlm “menaikkan taraf hidup” rakyat jelata dgn cekap, efisyen dan cepat.



Tahniah Pak Shahrir pendokong kuat Pak Lah yang juga “bijak bestari” dlm menguruskan hal ehwal rakyat jelata dgn ide2 yg flip flop.

Tahniah yg paling besar ialah kpd Tun M yg mengekalkan tradisi bijaksana menyerahkan kepimpinan yg “meNAIKkan” segala kemajuan utk rakyat sambil sempat menikmatinya diakhir titi usia remajanya kini.

Tahniah kepada rakyat Malaysia yg mengundi Be End dgn penuh bangganya hari ini, esok dan kekal abadi

Apakah tiada tindakan yang boleh dilakukan oleh Pak Lah sebagai pemimpin yang pernah hidup bersama rakyat jelata. Adakah boleh “lena” melihat penderitaan rakyat melalui Istana Putrajaya dgn segala kemewahan anak menantu. Tidak terhimbaukah akan keperitan dan kesengsaraan rakyat dgn KENAIKKAN yg mendadak? Apa lagi yg nak dicari dlm kehidupan sementara ini. Segala nikmat dlm kehidupan dunia ini hanya sekelumit cuma. Tiada yg kekal.

Apa tindakan segera?

Istighfar banyak2. Hidup ini hanya sementara. Esok Lusa ke alam barzakh. Tiada bekalan melainkan amalan soleh di mukabumi ini.

Review semula pengurusan ekonomi dgn dimulai penurunan harga minyak agar kadar inflasi tidak mencanak NAIK menggila dlm bulan2 yg mendatang.

Kurangkan 10-20% harga minyak awal Ogos ini.

Tarik pelabur2 asing ke Malaysia dgn pengurusan Negara yg telus dari sudut politik, ekonomi dan sosialnya

Jangan serah kepimpinan & alih kuasa kpd mereka yang sudah tampak boros dlm pengurusan ekonomi dan bobrok politik mrk yg khayal dgn kemewahan dewasa ini.

Pastikan tiada campurtangan kuasa dlm pelaksanaan system kehakiman Negara
Biarkan Pihak BPR menjalankan siasatan yg telus tanpa mengira kasta
Panggil pakar-pakar ekonomi tanpa mengira partai utk berbincang dan mengemukakn pelan tindakan komprehensif negara dan LAKSANA SEGERA

Kalau tak boleh buat… letakLAH jawatan dgn buat Pilihanraya agar rakyat buat pilihan.



Responses

0 Respones to "7.7% kadar Inflasi: Krisis Penjernihan Iklim Politik dan Ekonomi Negara"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors