Pergerakan Anwar dirakam, forensik ambil kesan selepas keluar lokap



Wan Nordin Wan Yaacob
Sat Jul 26, 08 9:20:26 am MYT

KUALA LUMPUR, 26 Julai (Hrkh) - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Sivarasa Rasiah mendakwa, satu pasukan forensik memasuki lokap dan mengambil kesan-kesan termasuk rambut, bulu-bulu dan sel kulit selepas Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari lokap 17 Julai lalu.

Sivarasa yang juga peguam Anwar berkata, selepas Anwar dibebaskan kumpulan forensik masuk ke dalam bilik lokap tempat Anwar ditahan dan mengambil semua kesan yang dinyatakan.

"Kenapa ini dilakukan dalam kes Anwar? Kenapa hantar kumpulan forensik? Apakah releven siasatan dengan cara begini," kata Sivarasa selepas dipanggil soal siasat di Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman semalam.


Sivarasa hadir ke JSJ Bukit Aman bagi memberi keterangan kepada polis berhubung siasatan akuan berkanun pertama penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang mengaitkan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak dengan Altantuya Shaariibuu.

Menurut Sivarasa, tindakan forensik itu sangat meragukan dan menimbulkan banyak persoalan selepas Anwar menegtahui tindakan itu sehari selepas dibebaskan.

Beliau juga tidak menafikan sebarang kemungkinan polis mengambil DNA Anwar melalui kesan-kesan yang diambil, namun beliau menegaskan bahawa secara saintifiknya sampel itu tidak boleh digunakan.

Sivarasa juga mendakwa, polis turut merakam seluruh pergerakan Anwar, menggunakan kamera litar tertutup (CCTV) dan perakam video sepanjang beliau berada di Kuala Lumpur, tambah Sivarasa.

Rakaman kamera video itu dibuat oleh anggota polis yang berpakaian biasa, kata Sivarasa.
"Memang kita akan bangkitkan, dalam kes-kes lain tidak ada, tetapi dalam kes Anwar ada. Ini jadi satu persoalan. Ini menunjukkan motif pihak penyiasat. Pihak polis dalam kes ini tidak ikhlas. Ada niat politik tidak ikhlas.," katanya

Begitupun ujar Sivarasa, rakaman tidak dibuat semasa Anwar bersama doktor untuk pemeriksaan kesihatan di Hospital Kuala Lumpur. /wann _


Responses

0 Respones to "Pergerakan Anwar dirakam, forensik ambil kesan selepas keluar lokap"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors