UMNO Perosak Bahasa.....




Al-Bakri Fil Muar
7 Mac 2009

Sejarah telah melakarkan kisah bagaimana bahasa Melayu yang dimasa dahulu menggunakan tulisan Jawi. Apa yang amat dikesalkan ialah tulisan Jawi telah diperkecilkan peranannya dan ditukar ke tulisan Rumi.

Siapakah yang bertanggungjawab? Sejarah telah terlakar menunjukkan kerajaan BN dibawah teraju utama UMNO harus dipertanggungjawabkan.

Sekarang sejarah lama telah berulang semula tetapi kali ini bahasa Melayu pula dikecilkan peranannya dalam pengajaran Matematik dan Sains.

Saya ada membaca komen-komen dari pembaca sebuah akhbar berbahasa Melayu yang menyokong menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengajaran subjek matematik dan sains. Mungkin mereka yang memberi komen atau akhbar itu sendiri tidak sedari bagaimana akhbar tulis Jawi (Utusan Melayu, Utusan Zaman and majalah Warta - sumber Bernama) telah tidak lagi menerbitkan akhbar malah dah tidak ada lagi dalam edaran. Kesannya dapat kita perhatikan sekarang, tidak ramai yang boleh membaca tulisan Jawi. Juga kesan kepada mereka terhadap pembacaan al-Quran kepada generasi muda sekarang.


Tulisan Jawi (توليسن جاوي) adalah satu seni penulisan yang telah wujud berabad-abad lamanya di Nusantara. Kemunculannya berkait secara langsung dengan kedatangan agama Islam ke Nusantara. Tulisan Jawi berasal dari tulisan Arab dan merupakan huruf-huruf Arab yang dimasukkan ke dalam sistem penulisan bahasa Melayu. Tulisan Jawi adalah tulisan rasmi bagi negara Brunei dan digunakan meluas di Malaysia, Filipina dan Indonesia.

Sumber- Tulisan Jawi

Jadi cuba bayangkan apakah yang akan terjadi setelah peranan bahasa Melayu diperkecilkan, sudahlah dalam perundangan menggunakan bahasa Inggeris, sekarang Matematik dan Sains pula diajar dalam bahasa Inggeris.


Mungkin siapa yang tahu suatu masa nanti akhbar berbahasa Melayu hilang dalam negara. Lihat sahaja di negara maju dan berteknologi tinggi seperti Rusia, Britain, Perancis, Jerman, Jepun dan terbaru Korea Selatan. Kesemuanya menggunakan bahasa masing-masing dalam subjek Matematik dan Sains kerana lebih mudah untuk memberi kefahaman dalam subjek tersebut berbanding bahasa asing.

Saya suka tekan agar subjek bahasa Inggeris itu diperkasakan lagi. Sejak dari darjah 1 hinggalah tingkatan 5, subjek bahasa Inggeris diajar tetapi mengapakah kebanyakan masih lemah menguasainya? Jadi kaedah pengajaran bahasa Inggeris itu perlu diperbaiki. Malah semasa sekolah dahulu, kita semua sudah boleh membaca dengan baik sejak disekolah rendah lagi. Setakat membaca sahaja tetapi tatabahasa dan komunikasi kurang ditekankan.
Jadi, kembalikan semula penggunaan bahasa Kebangsaan dalam subjek matematik dan Sains.




Responses

0 Respones to "UMNO Perosak Bahasa....."

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors