Komen-komen PPSMI



Al-Bakri fi Muar

Assalamualaikum,
Semasa melayari dari satu blog ke satu blog yang lain, saya baca beberapa komen dari pengunjung dilaman web tersebut. Apa yang ditulis oleh mereka macam serupa dengan pandangan saya.


Sila ikuti tulisan mereka:

Komen #1
Aku tambah sikit lagi. Gubal semula syllabus bahasa inggeris, jadikan ia bersifat komunikatif bukannya macam sekarang..pelajar duk mendengar aja tapi tak pernah diberi laluan bercakap bahasa inggeris! kalau tidak dapat dihapuskan peperiksaan di peringkat rendah, pastikan ujian lisan dalam bahasa inggeris diambil kira dalam pemarkahan supaya guru-guru terpaksa mengajar lisan. Sekarang ini tiada ujian lisan makanya tidak ada keperluan bagi guru mengajar murid bercakap bahasa inggeris, murid hanya mendengar dan menulis, menulis, menulis....
Komen #2
Teman minat dgn cadangan #10 tu. teman rasa generasi budak2 sekarang byk yg belajar sbb mak bapak mahu depa pandai dan dapat #1 dlm exam. teman percaya ramai tak tahu nape deme perlu belajar bahasa, sejarah, geografi, agama sains, math dll. kalau deme minat satu2 subjek pun mungkin ada sbb2 deme sendiri.
Teman dulu masa sekolah rendah cuma minat sejarah dgn geografi. sains dgn math walaupun senang pada teman tapi takde minat utk menyukai subjek tersebut. english jgn cakap le muahahahahapada teman masalahnya sbb teman tak tahu apa pentingnya subjek tersebut. sampai le teman masuk sekolah sains pun masih sejarah subjek yg teman paling suka.
Hinggalah form masa kelas sains paduan cikgu ni benar2 buat mata dan hati teman terbuka utk meminati sains. dia cuma bertanya kenapa gelas yg mengandungi ais pada tengahari yg panas mempunyai titis2 air diluarnya?teman pun terkedu. takkan nak jawab air dlm gelas menembusi gelas tersebut muahahahahaha.
Apabila cikgu tersebut menerangkan proses kondensasi terus teman rasa kagum dgn sains.dari situ minat teman dgn kimia terus mendalam hinggalah graduate. dgn english teman berterabur di universiti pun takde masalah nak baca rujukan dlm english. kebanyakan buku kimia teman beli pun dlm english.pada teman bahasa cuma medium utk belajar. walaupun penguasaan bahasa itu sederhana tidak menghalang utk kita belajar dan membuat rujukan.tetapi penguasaan bahasa penting utk kita berkomunikasi dgn berkesan. kalau english tunggang langgang memang susah dan segan nak bercakap.kalau mahu pandai dlm sains dan math gunakanlah cara yg betul utk mengajar subjek tersebut. bahasa hanyalah medium.kalau mahukan penguasaan english yg baik utk memudahkan pelajar berdepan dgn dunia pekerjaan ajarlah english dgn cara membuatkan mereka minat utk bercakap menulis dan mendengar dlm bahasa tersebut.jangan nanti pelajar hanya pandai dlm sains dan math kerana belajar dlm english tapi tak pandai berkomukikasi dlm english muahahahaha
Komen#3
It true? miss-pening? wow..great, we're gonna have this guy as our PM, how great!! ready to be his slave man..cadangan ni memang menarik wpun ada yang munkin kena ambik masa nak buat, nak tunggu PRU13 pun rasa lambbaaat sgt,..
Saya setuju yang keputusan peperiksaan sekrg amat diragui kualitinya bukan apa saya ambil SPM 18 thn lepas, nak dapat A memang susah, kalau tak dapt A1 atau A2 at least we fight for the best credit tp sekrg ni dpt A..A mcmmana? berapa markah tanda aras dia, itu bermakna Lembaga Peperiksan boleh suka suka hati menentukan ranking markah dorg dapat, so kalau nak tunjuk bebudak ni pandai turunkan jelah peratus utk dpt A, maknanya nampaklah yang peratus A dan lulus tu meningkat..
Dari dulu saya curiga keputusan UPSR tahun lepas sbb anak saya salah seorg darinya (yang menjadi mangsa eksperimen)..ikut periksa biasa takdelah bagus sgt tapi tetiba dapt 5A, saya terkejut tapi yelah syukur Alhamdulillah
Catatan blogger
'... Sebelum PPSMI dilaksanakan,wujud dua kumpulan:
1-pelajar yang minat sains
2-pelajar yang tidak minat sains.
.....Selepas PPSMI dilaksanakan,tiga kumpulan pula terbentuk:
1-pelajar yang minat sains dan mahir Bahasa Inggeris,
2- pelajar yang minat sains dan tidak mahir Bahasa Inggeris dan
3- pelajar yang tidak minat sains dan tidak mahir Bahasa Inggeris.
Jadi disini apa yang perlu kerajaan lakukan adalah dengan menyeru guru-guru subjek Bahasa Inggeris memberi penekanan lebih ketika mengajar subjek Bahasa Inggeris ketika di dalam bilik darjah,dan bukannya mengubah bahasa pengantar Sains dan Matematik dalam Bahsa Inggeris. Pernah guru Bahasa Inggeris saya yang berbangsa India ketika pengajian saya di Matrikulasi mengatakan,yang mana beliau tidak menyokong sama sekali PPSMI .PPSMI ini sebenarnya membunuh masa depan orang-orang melayu di kampung-kampung dan luar Bandar. Abang saya merupakan seorang guru subjek sains dan isterinya pula guru matematik,dan apabila saya bertanya kepada mereka tentang PPSMI, mereka juga menentang dan mengatakan para pelajar sukar untuk faham perkara asas subjek Sains dan Matematik dan menyebabkan kurang minat mereka terhadap Sains dan Matematik.
Skor A mereka bukan kerana mereka betul-betul faham asas-asas dalam Sains dan Matematik itu,sebaliknya hanya kerana ingin lulus peperiksaan awam.Jangan kita memberi alsan kita tidak akan maju jika tidak melaksanakan PPSMI kerana sejarah telah membuktikan sesiapa sahaja maju walaupun menggunakan sebagai bahasa pengantar.HAPUSKAN PPSMI!!
Ada lagi komen:
Dari mula-mula pelaksanaan lagi ramai bijak pandai yang tidak setuju dengan PPSMI ni. Prof. Diraja Ungku Aziz pun dah kata bahawa seseorang itu perlu belajar memahami bahasa dahulu baru untuk memahami ilmu. Bukan belajar ilmu untuk faham bahasa. Hanya orang yang tak bijak pandai je yang sokong.
Lagi komen:
Assalamualaikum.
Isu pembelajaran Matematik dan sains dalam bahasa Inggeris hangat diperkatakan terutama selepas perarakan raksasa tempoh hari. Saya bersetuju dengan pendapat penulis dalam isu ini.
Saya adalah graduan dalam bidang biologi. Sepanjang pembelajaran di universiti, saya telah mengikuti kuliah di universiti sekitar tahun 89- 92 di universiti yang ditubuhkan untuk memperkasakan bahasa melayu. Tidak ada masalah bagi pelajar mengikuti kuliah dalam bahasa melayu.
Malahan pada masa itu buku-buku akademik dalam bidang biologi sekuranr-kurangnya telah banyak diterjemahkan oleh pensyarah-pensyarah dan dijadikan teks kuliah. Tidak kurang juga pensyarah-pensyarah yang menulis sendiri buku akademik dan dijadikan teks kursus.
Terdapat juga pensyarah yang menulis buku-buku dan diterbitkan oleh DBP. Ini menjana pendapatan tambahan kepada pensyarah dan ini juga menjana penkayaan khazanah buku ilmuan dalam bahasa melayu. Saya sebagai pelajar/ mahasiswa merasakan ilmu dapat ditimba dengan lebih baik menggunakan bahasa ibunda.
Masalah berlaku bila nak buat projek dan mendapatkan rujukan tambahan tapi itu bukannya salah bahasa Melayu yang dijadikan bahasa pengantar, tetapi kegagalan pelajar untuk menguasai bahasa Inggeris. Apa yang hendak ditakutkan sangat kerana pada masa itu usaha untuk meMelayukan istilah-istilah sains telahpun dilakukan.
Apabila bahasa pengantar pembelajaran sains dan matematik ditukar kepada bahasa Inggeris, saya juga terkena tempias kerana pada ketika itu, saya telah 6-7 tahun memberikan khidmat tusyen bagi pelajaran matematik dan sains. Dua tahun sebelum dilaksanakan sepenuhnya saya telah cuba mengsiapkan diri. Alhamdulillah saya berjaya melepasi cabaran itu hingga sekarang.Namun saya kasian melihat pelajar melayu yang kebanyakannya terhegeh-hegeh dalam mengikuti pelajaran berbanding dengan orang bukan melayu melayu.
Ada pelajar melayu yang dapat mengikuti pelajaran dengan baik dan mereka adalah mereka yang menguasai bahasa inggeris dari awal lagi.Kesimpulannya, asas bahasa inggeris yang perlu diberikan kepada pelajar bukannya memaksa pelajar memahami pelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris. Akibatnya "yang dikejar tak dapat , yang dikendong berciciran".
Sekian, wassalam.
Ini komen dari saya:
Sejak dibangku sekolah dari darjah 1 hinggalah tingkatan 5, B.Inggeris adalah salah satu subjek yang diajar. Lama tu..... 11 tahun.... tapi apa hasilnya.... terutama bab komunikasi? Kurang berkesan.
Bila masuk guru BI, buka buku kemudian baca (bab baca ini orang Melayu tidak ada masalah sangat) kemudian buat latihan. Kemudian ujian.. itulah "routine" pelajar-pelajar di Malaysai di zaman saya dahulu.
Apa yang boleh saya simpulkan ialah kaedah pengajaran bahasa Inggeris kurang berkesan DAN sepatutnya KAEDAH mengajar bahasa Inggerislah yang perlu diperbaiki. Maka jika kaedah pengajaran bahasa itu sendiri berkesan, saya rasa tidak ada masalah bagi pelajar-pelajar untuk merkomunikasi semasa temuduga nanti....
Wallahualam.


Responses

0 Respones to "Komen-komen PPSMI"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors