Kisah Abu Jahal sewaktu kelahiran Rasulullah s.a.w.



Al-Bakri fil Muar
9 Mac 2009

Selamat menyambut kelahiran baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Sewaktu berita kelahiran baginda, antara orang yang paling gembira ialah Abu Jahal. Kerana gembira tidak terkira Abu Jahal telah mengorbankan beberapa ekor unta. Itulah antara sikap Abu Jahal semasa kelahiran Nabi Muhammad (s.a.w).
Tetapi apabila baginda menyampaikan dakwah Islam kepada Abu Jahal, dialah antara yang menentang bak kata "orang glokal" sekarang yang paling "vocal".

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda :
مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى كَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا. وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا.

Maksudnya:
Sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kebenaran, dia mendapat ganjaran pahala sama seperti ganjaran pahala orang-orang yang mengikuti ajakannya, tidak dikurangkan sedikit pun daripada ganjaran pahala mereka.

Dan sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kesesatan, dia mendapat dosa sama seperti dosa orang-orang yang mengikutnya, tidak dikurangkan sedikit pun daripada dosa mereka.
Hadis diriwayatkan oleh Imam Muslim.

Adakah anda mempunyai sifat-sifat Abu Jahal?

Kita sayangkan Nabi Muhammad s.a.w tetapi mengapa masih hendak meminggirkan apa yang nabi telah sampaikan?

Berikut adalah ucapan dari Dato Seri TG Abdul Hadi Awang:

Tidak ada guna menyambut mauludul rasul dengan dalam masa yang sama menipu diri sendiri.
Antaranya kewajipan dalam politik. Di mana ada yang mengatakan politik bukan dari ajaran Islam. Kata TG. Hj. Abdul Hadi.
Beliau juga berkata sekiranya kita membaca sirah Nabi adalah peristiwa besar Rasulullah berpindah untuk mendirikan sebuah kerajaan iaitu politik, dengan makna mentadbir dan memerintah. Untuk menunaikan kewajipan memerintah negara.
Pilihanraya adalah tanggungjawab memilih pemimpin yang didengar dan dilihat oleh Allah SWT. UMNO telah membudayakan rakyat menjadi bodoh dengan menggunakan media untuk sebelah pihak sahaja.
Natijahnya rakyat dipendalaman tidak faham makna pilihanraya. Mereka tidak tahu untuk menghukum kerajaan yang salah. Mereka faham piliharaya adalah jalanraya. Sehingga kita tak sedar UMNO melakukan kesilapan yang besar.
UMNO telah melakukan banyak kesilapan kepada Islam, dengan menggambarkan Islam secara salah.Rakyat Bukit Gantang diberi peluang untuk mengajar rakyat lain apa makna demokrasi. Kita meminta rakyat Bukit Gantang memilih pakatan Rakyat. Almarhum ahli parlimen sebelum ini telah menunjukkan sikap sebagai wakil rakyat yang baik. Kita akan meletakkan calon yang berwibawa dan pilihlah kami sekali lagi, seru Presiden PAS.




Responses

0 Respones to "Kisah Abu Jahal sewaktu kelahiran Rasulullah s.a.w."

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors