Kadar Tarif Air Johor... NAIK



Kalau dilihat sebelum ini, kecoh di media arus perdana milik kerajaan tentang isu kenaikkan tarif air di Negeri Kedah. Kerajaan Negeri Kedah disifatkan sebagai menekan rakyat, menyusahkan rakyat, malah para penyokong kerajaan ada yang berarak di jalanan untuk membantah kenaikkan tarif air negeri Kedah yang dikatakan menyusahkan rakyat.


Namun apabila Negeri Johor menaikkan tarif air, seorang pun tak bising. tak ada isu dibangkitkan di media arus perdana dan pembangkang. Mengapa jadi begini? Adakah rakyat Johor memang dah kaya semua sampai tarif air naik pun tidak menjadi beban kepada mereka? Berikut laporan berita tentang kenaikkan tarif air Johor yang dipetik dari Sinar Harian.

[b]JOHOR BAHRU[/b] - SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJ Holdings), operator bekalan air di negeri ini semalam mengumumkan pelarasan tarif air berkuat kuasa 1 November ini bagi seluruh Johor sebagaimana yang diluluskan Kerajaan Persekutuan baru-baru ini.

Ketua Pegawai Eksekutif SAJ Holdings, Abdul Wahab Abdul Hamid berkata, pelarasan itu tidak membebankan pengguna di negeri ini di mana kenaikan bil air kepada pengguna-pengguna majoriti adalah purata RM1.85 sebulan sahaja.

Bagaimanapun ia mempunyai elemen-elemen bagi menggalakkan penjimatan penggunaan air di kalangan pengguna sambil mengekang pembaziran air yang melampau.

“Pelarasan ini juga dapat memenuhi peningkatan kos operasi bekalan air yang meningkat serta untuk membina aset baru yang akan membantu SAJ Holdings untuk menyediakan bekalan air yang berterusan dan berkualiti kepada rakyat Johor.

“Di samping itu, selepas pelarasan ini dilaksanakan, pengguna berhemah yang menggunakan hanya 20,000 liter air sebulan akan mendapat penjimatan 25 sen sebulan daripada bil bulanan asal mereka, iaitu bayaran pada RM12.25 pada kadar tarif lama kepada RM12.00 pada kadar tarif baru ini untuk 20,000 liter.

Bagi pengguna yang menggunakan 25,000 liter air sebulan pula, peningkatan bil bulanan adalah amat minima iaitu sebanyak RM1.45 sahaja,” katanya. [[url=http://www.sinarharian.com.my/johor/content/story8349616.asp]Sinar[/url]]

Pelik tapi benar, Tarif Air Negeri Johor sebelum dinaikkan adalah tarif air paling tinggi di dalam Malaysia! Negeri yang mempunyai tarif air paling tinggi di Malaysia ini masih mahu menaikkan tarif airnya kerana rakyat Johor semuanya sudah terlebih duit maka mereka tidak tahu kemana duit-duit yang banyak itu mahu dibelanjakan!

Jadi dengan kenaikkan tarif air ini Rakyat Johor akan bersyukur, tidak seperti Negeri Kedah, meskipun memiliki tarif air antara yang terendah di dalam Malaysia, rakyat Kedah miskin, naik sikit pun akan ada yang berarak di jalanan dan menjadi topik utama media kerajaan seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3.

Berikut senarai tarif air yang diambil dari website rasmi Jabatan Bekalan Air malaysia.

sumber: http://mforum1.cari.com.my/archiver/?tid-511707.html

adhil | November 5, 2010 8:29 PM

tarif air di johor naik ada disiarkan dlm berita tv3..tapi cuma berita sepintas lalu, tanpa ada ulasan rakyat atau lain2 pihak sebagaimana laporan semasa tarif air kedah dinaikkan.

rakyat yg buta dan tuli lagi bebal akan terus diperbodohkan kerajaan BN.



Source: Tarif air Johor naik senyap-senyap - MiLo SuaM http://milosuam.blogspot.com/2010/11/tarif-air-johor-naik-senyap-senyap.html#ixzz15iOk2MaM




Responses

0 Respones to "Kadar Tarif Air Johor... NAIK"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors