Banjir - nak tolong kerana Allah atau publisti politik...



Posted on Thursday, November 11 @ 00:40:49 PST by paktam

Oleh Syed Imran

Negeri Kedah Dan Perlis menghadapi bencana alam yang dikatakan antara yang paliNg buruk pernah dilalui oleh mereka yang bergelar warga emas apatah pula yang masih muda. Banjir yang berlaku kali ini meninggalkan kesan mendalam kepada penduduk kedua-dua negeri, terutama Kedah.

Banjir kali ini juga menimbulkan bermacam tuduhan Dan fitnah di kalangan pihak tertentu terutama di negeri Kedah memandangkan pentadbiran negeri Dan persekutuan bukan datangnya dari satu pakatan atau gabungan parti politik. Tiada pula masalah di Perlis kerana parti yang sama berkuasa sedangkan masalah wujud



Soal kemanusiaan Dan keutamaan nampaknya diketepikan apabila satu pihak menuding jari kepada pihak lain dengan tuduhan-tuduhan yang berbaur politik. Nampaknya untung nasib rakyat yang menghadapi bencana Dan menderita akibatnya dijadikan bahan cemuhan politik.

Laporan media juga tidak membantu meredakan keadaan Dan menjurus kepada kerja sebenar, iaitu membantu mangsa banjir tetapi mengutarakan perkara negatif Dan tidak seimbang serta jauh daripada kebenaran.

Saya berada di Utara Semenanjung Dan dimaklumkan oleh banyak pihak tentang laporan yang lebih memihak kepada kerajaan Persekutuan. Itu yang diberitahu Dan jika dilihat dari sudut laporan oleh media elektronik, Ada kebenaran mengenai perkara itu.

FOTO DARI BLOG SAUDARA MONIER MAT DIN YANG MENYERTAI NGO WARGAKILANG.COM TURUN PADANG MEMBANTU MANGSA BANJIR DI KEDAH.


Saya tahu Dan sedar bahawa satu pihak turun membantu tanpa membawa rombongan media untuk membuat liputan manakala pihak lain sebaliknya. Mereka 'turun padang' dengan diikuti oleh media untuk memberi bantuan Dan ini tidak lebih daripada usaha menagih saham politik.

Saya tidak mempersalahkan MB Kedah yang marah kerana dituduh tidak turun padang sedangkan perkara sebenar adalah sebaliknya. Dia turun padang tanpa diiringi media.

Ada media elektronik tertentu yang sengaja mempertonton temuramah dengan pihak yang menyokong parti politik pendokong kerajaan persekutuan untuk memperlekeh pentadbiran negeri Kedah. Ulasan positif kepada satu pihak sahaja yang disiarkan.

Saya tidak menyangka mendengar Dan menonton seorang yang ditemuramah itu menuduh kerajaan negeri hanya memberi bantuan makanan kepada penyokong partinya. Itu fitnah namanya kerana saya tahu IA tidak benar. Janganlah sampai sanggup mengeluarkan kata-kata fitnah semata-Mata atas kepentingan politik.


FOTO DARI BLOG MUNIER MAT DIN YANG MERANDUK BANJIR UNTUK MEMBANTU MANGSA BANJIR TANPA MENGIRA FAHAMAN POLITIK. MEREKA BERBUAT DEMIKIAN KERANA ALLAH BUKAN KERANA POLITIK.

Masalah yang Kita hadapi di Malaysia ialah semuanya memperalatkan politik. Menangani bencana alampun dijadikan modal politik. Di Kedah, sebuah jawatankuasa dibentuk dengan anggotanya dari kalangan parti gabungan BN. Ia dikatakan akan menyalur bantuan dari kerajaan Persekutuan. Jika mereka ikhlas Dan benar-benar nak Bantu, janganlah ketepikan pihak negeri Dan PAS. Ini adalah soal kemanusiaan bukan satu pertandingan atau satu peluang untuk mendapat sokongan politik. Musibah yang menimpa bukan kerana politik tetapi sesuatu yang diturunkan oleh Allah.


Pihak media pula Ada yang lupa akan etika kewartawanan apabila membuat liputan. Ke mana diletaknya kesaksamaan dalam membuat laporan, ke mana perginya soal kebenaran, Dan apa dah jadi dengan ketelusan...Saya tidak menuduh semua media tetapi Ada yang berbuat demikian atas sebab tertentu. Amat malang sekali jika media tidak berperanan adil Dan saksama dalam membuat liputan atau laporan


Responses

0 Respones to "Banjir - nak tolong kerana Allah atau publisti politik..."

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors