Tahun 2010: Bicara kenaikan harga barang



al-Bakri fi Muar
Seperti yang rakyat sedia maklum, harga gula untuk 1kg dinaikan sebanyak 20sen mulai tahun Jan 2010. Dan.... ada lagi harga roti pun sama naik (subsidi tepung juga dikurangkan).

Seperti ulasan PM 1Malaysia, tentang kenaikan harga gula ialah untuk mengurangkan biasalah beban kewangan dan faktor penyakit kesan pengambilan gula yang berlebihan.

Tapi... kenapa bila harga roti (tepung) naik, tidak diulas bersama?? Lihat piramid makanan diatas. Bukankah makan lebih bijirin (roti antaranya) baik untuk kesihatan tubuh manusia.

Aras 1
Piramid Makanan mengandungi kumpulan makanan yang kaya dengan karbohidrat kompleks, yang merupakan sumber tenaga yang utama. Makanan ini juga membekalkan vitamin, mineral, serat dan sedikit protein. Di dalam setiap hidangan, makanan daripada kumpulan ini perlu diambil paling banyak. Contoh makanan bagi kumpulan ini ialah nasi, bubur, mi, mihun, roti, pasta, bijirin sarapan, capati, thosai, biskut, ubi keledek, keladi dan kentang.
Pilihlah bijirin atau hasil bijirin mil penuh seperti beras perang, tepung gandum mil penuh atau tepung atta, roti atau biskut mi penuh.

Disebelah kiri ni dari laman UMNO, dengan tajuk BIARKAN GULA NAIK HARGA

hmmmm... Biarkan... ya..

Harga tepung(roti) naik macam mana ....










Jangka berlaku kenaikan atau perubahan:
Tarif Elektrik
Minyak (harga gas masak pun ikut sama)
Good & Service Tax

p/s: harap-harap tak naik


Responses

0 Respones to "Tahun 2010: Bicara kenaikan harga barang"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors