Apa Umno dah buat: GST



al-Bakri fi Muar,

Sejak dua menjak ini kerisauan dikalangan rakyat tentang ekonomi negara menjadi ketara ditambah lagi dengan pelaksanaan sistem percukaian GST (Good and Service Tax) , penstrukturan semula subsidi petrol, pengurangan peruntukan Kementerian Pelajaran dan sebagainya.

Dari http://www.smidec.gov.my/node/377
The GST is a broad-based tax on consumption of goods and services, and in simplest form, it means people will pay tax each time they purchase a good or service.

GST adalah cukai penggunaan yang mempunyai asas yang luas. Dengan kata lain rakyat dikenakan cukai setiap kali mereka membeli produk atau perkhidmatan. Cukai bentuk ini adalah "biased" terhadap pengguna berbanding dengan pengeluar yang memiliki modaldan sekaligus kekayaan.

GST = cukai berbentuk regresif dan tidak progresif. Cukai yang progresif ialah lagi tinggi pendapatan seseorang lebih tinggi kadar cukainya.

Dalam cukai bersifat regresif bermakna secara purata mereka yang relatifnya miskin memikul beban yang lebih berat/tinggi berbanding mereka yang kaya.

Lebih teruk lagi keperluan asasi seperti beras, air, elektrik dan sebagainya dikenakan cukai "GST".

Sebagai rakyat biasa, kami tidak mampu berbuat apa-apa melainkan mengharapkan ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat membantah perlaksanaan GST.

Semua golongan rakyat akan merasa beban tanpa mengira fahaman politik masing-masing. Kesemua akan dikenakan cukai ini.




Responses

0 Respones to "Apa Umno dah buat: GST"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors