Buku: Golongan Yang Tercicir di sepanjang jalan Dakwah



Assalamualaikum,

Hari ini mari kita periksa diri masing-masing untuk memperbaiki kelemahan yang wujud. Buat semua pejuang Islam renungi dan fahami apa yang terkandung dalam buku ini karangan Fathi Yakan.

Dibawah ini saya ambil dari FB Persatuan Mahasiswa Masjid As-Syakirin.

Para pencinta dan pendokong Harakah Islamiyyah hendaklah menyedari bahawa mereka sedang membawa satu amanah yang sangat besar dan cita-cita yang sangat mulia. Mereka dituntut membuat persediaan-persediaan di bawah pimpinan dan pengawasan orang yang benar-benar memahami Islam dan TASAWWUR HARAKAH ISLAMIYYAH serta melaksanakan MANHAJ TARBIYYAH HARAKIYYAH. Kejayaan sesebuah gerakan Islam membentuk ahli-ahlinya yang memahami Islam dan MANHAJ HARAKIYYAH yang jelas dan syar’i oleh pimpinan yang berkeahlian, berilmu bagi beramal adalah lebih utama dari memiliki keperluan-keperluan yang bersifat kebendaan tetapi ketandusan dalam bimbingan dan petunjuk Rabbani.

Gejala keciciran para petugas dan pendokong gerakan Islam dan saff jamaah merupakan satu gejala yang amat merbahaya sekalipun dipandang dari sudut proses peningkatan jamaah.Ia merupakan satu tabii yang dapat mematangkan saff dan membersihkan jamaah dari aliran-aliaran fikrah dan anasir-anasir yang membantutkan kelancaran organisasi dan dakwah. Kesan awal gejala ini, Harakah Islamiyyah sentiasa dilanda fitnah.

Apabila dilihat dari sudut kelancaran organisasi jamaah akan kehilangan para petugasnya dan ini akan mengendalakan berbagai urusan organisasi dan dakwah. Dari sudut keanggotaan dan kesetiaan ahli pula, jamaah mungkin menghadapi perbezaan pendapat dan sikap terhadap golongan yang tercicir.

Perbezaan-perbezaan ini jika tidak dibendung akan membawa kepada perpecahan dan mencemar nama baik jamaah. Akibatnya kepercayaan dan rasa hormat masyarakat umum terhadap seruan dan wibawa jamaah Islam akan beransur pudar dan luntur. Lebih jauh lari itu ‘rangkaianan tanzim’ jamaah Islam akan terdedah atau didedahkan kepada musuh-musuh Islam yang saban waktu menunggu-nunggu dan mencari kesempatan serta ruang bertindak membinasakan gerakan dan risalah Islam.

Sebab-sebab keciciran yang berhubung dengan gerakan:
1. Kelemahan sudut tarbiyyah
2. Tidak meletakkan seseorang di tempat yang sesuai
3. Tidak membahagikan-bahagikan kerja kepada anggota
4. Tidak mengambil berat ahli
5. Tidak menyelesaikan persoalan dengan segera
6. Pertikaian dalaman
7. Pimpinan tidak layak

Sebab-sebab yang berkaitan dengan individu:
1. Tabii yang tidak tetap
2. Takut berlaku sesuatu kepada diri dan pendapatan
3. Melampau
4. Bermudah-mudahan dan longgar
5. Tertipu dengan kedudukan dan bersikap menonjol diri
6. Cemburukan orang lain
7. Fitnah senjata

Sebab-sebab luar yang menekan:
1. Tekanan ujian
2. Tekanan keluarga
3. Tekanan persekitaran
4. Tekanan gerakan-gerakan bahaya
5. Tekanan bermuka-muka


Responses

0 Respones to "Buku: Golongan Yang Tercicir di sepanjang jalan Dakwah"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors