Menanti Lenyapnya Kampung Puah Seberang



al-Bakri fil Muar,
22 Feb 2009

Sewaktu melayari internet, ana masuk dalam blog MSO sambil membaca "posting" beliau. Memang banyak malah buku MSO pun ada memilikinya. Sekalung tahniah buat MSO, ana cuma panjang-panjangkan tulisan MSO.


Kemudian ana teringat kisah yang berlaku di Kg Plentong Tengah dan apabila melihat klip-klip video tersentuh hati melihat makcik-makcik dan anak-anak yang kehilangan tempat berteduh.

Bacalah artikel beliau.

SATU demi satu perkampungan setinggan orang Melayu di Kuala Lumpur lenyap atau menjadi mangsa urbanisasi. Kampung yang diduduki puluh-puluh tahun yang dibangunkan dengan titik peluh dan kudrat empat kerat itu ghaib dalam sekelip mata saja angkara pembangunan dan permodenan.
Kehilangan kampung-kampung setinggan ini yang dulu menjadi mercu tanda penempatan dan pemilikan bangsa Melayu di ibu kota Kuala Lumpur sesuatu yang mentrajiskan.Bila mengenangkan soal setinggan ini bukan bermakna rancangan pembangunan dan permodenan yang hendak dilaksanakan ditolak. Tetapi apa yang sering dilupakan dengan berlakunya pembangunan itu menyebabkan orang Melayu kehilangan sebahagian lagi kawasan mereka di kawasan berprofil tinggi.


Baca lagi klik sini


Responses

0 Respones to "Menanti Lenyapnya Kampung Puah Seberang"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors