Tanggungjawab Menafikan Majoriti 2/3 BN




Posted on Thursday, January 10 @ 15:20:02 MYT by SongkokPutih

Oleh Dr Rosli

Adalah menjadi sesuatu seakan dogma bahawa kuasa politik di negara kita hanya boleh dimiliki oleh BN yang diterajui oleh UMNO. Dilihat dan digambarkan sebagai pelopor kepada proses kemerdekaan, BN dibayangkan sebagai kerajaan dulu kini dan selama lamanya. Ditambah dengan cita cita Perdana Menteri Malaysia untuk memastikan BN/UMNO terus relevan untuk seratus tahun lagi, kita dapat membayangkan mood yang dimainkan untuk memastikan sokongan rakyat Malaysia terus kekal bersama mereka.

Kenyataan ini sebenarnya menggambarkan kuasa membeli rakyat masa ada di celah sogokkan umpan politik dan keracunan minda bahana penguasaan media yang melampau. Ia juga membayangkan kerajaan Pak Lah sebenarnya lemah kerana dikuasai oleh pelbagai unsur dalam dan luar. Maka sekaranglah masa terbaik untuk merubah persepsi dan menyahtoksinkan minda rakyat yang teracun.

Selepas umpanan janji janjinya mengenai pembasmian rasuah hanya menyaksikan ianya menjadi lebih parah dari yang sedia ada, konsp Islam Hadhari ditonjolkan pula untuk meraih undi orang Melayu. Terkini digambarkan pakatan parti pembangkang menuju ke arah gerakan pelampau dengan berjayanya mereka memanipulasikan himpunan aman HINDRAF.

Tenyata semuanya tidak lebih daripada tindakan mencantas usaha memperbetulkan pentadbiran negara secara sihat yang cuba dilakukan oleh pihak pembangkang. Seolah olah pembangkang hanya mempunyai cita cita untuk menguasai politik negara, segalanya dipandang serong oleh pihak kerajaan. Tidak ada ruang untuk pembangkang bersama dalam menunjukkan solidariti sebagai rakyat Malaysia yang bermaruah dan bersatu padu.

Terlalu banyak isu yang memerlukan pihak kerajaan dan pembangkang duduk semeja merangka strategi untuk kepentingan negara, dibiarkan tanpa penyelesaian terbaik. Isu najis dadah, salah laku dan rasuah penjawat jawatan kerajaan dan pelbagai lagi yang memerlukan penilaian yang telus dan adil, diselesaikan secara bersahaja, dengan tujuan menutup isu. Akhirnya negara yang berhadapan dengan segala permasalahan dan rakyatlah juga yang terbeban.

Menafikan majoriti 2/3 BN di Dewan Rakyat adalah perlu untuk memperbetulkkan semula proses demokrasi dan hak rakyat yang semakin terhakis. Rakyat perlu bersikap berani dan terbuka dalam menilai tahap pentadbiran kerajaan yang ada. Mereka tidak perlu gusar ugutan dan kepercayaan khurafat bahawa ketidakstabilan dan huru hara akan berlaku sekiranya BN tidak berjaya mendapat 2/3 majoriti.

Sekiranya mahkamah rakyat yakni pilihanrya umum tidak berupaya menjadi medan untuk merealisasikan cita cita ini, maka semakin susahlah usaha untuk menilai tahap pencapaian terbaik yang boleh dilalui oleh negara di dalam mengisi program kemajuan dan kemakmuran serantau, sesuai dengan potensi yang ada.

Samada sistem itu yang telah menghukum rakyat ataupun ketidakinginan rakyat untuk berubah yang menyaksikan mereka terhukum, kedua duanya adalah faktor yang rakyat ada kuasa untuk memperbetulkannya.


Responses

0 Respones to "Tanggungjawab Menafikan Majoriti 2/3 BN"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors