Bila Pak Pak Pandir Jadi Raja, Abu Nawas Jadi Penasihatnya



Posted on Wednesday, January 09 @ 22:52:01 MYT by SongkokPutih
Oleh HermanSamsudeen

Alkisah disebuah negara yang aman tak damai, bersemayamlah seorang baginda Raja yang tiada Daulat. Pak Pandir namanya. Pak Pandir ini mempunyai seorang isteri, seorang anak perempuan dan seorang menantunya yang diberi nama Abu Nawas.
Negara Malangsia begitulah nama negerinya. Entah macam mana, Pak Pandir yang bodoh-bodoh alang ini bisa menjadi Raja, tiada sebarang catatan pun yang melakarkan detik-detik permahsyuran Pak Pandir sebagai Raja Malangsia.
Maka dilantiknya juga Abu Nawas menantu kesayangannya menjadi penasihat peribadinya. Abu Nawas memang terkenal dengan sikap putar alamnya. Baginya peluang yang diberikan oleh Pak Pandir itu umpama menyorongkan bantal kepada orang yang nak tidur.
Dasar Tak Pandang Rakyat
Pada suatu hari, atas nasihat Abu Nawas Pak Pandir mengumumkan perlaksanaan Dasar Tak Pandang Rakyat yang turut menyebabkan Cukai Keluar Rumah naik sebanyak 100%. Sebelum itu, rakyat hanya membayar 1 ringgit, kini mana-mana rakyat yang ingin keluar rumah dikehendaki membayar cukai sebanyak 2 ringgit.
Maka, marahlah sekalian rakyat dengan Dasar Tak Pandang Rakyat yang diumumkan oleh Pak Pandir ini.
“Pedulik apa dengan kata-kata rakyat. Aku Raja, akulah yang menentukan segalanya.” ujarnya sebelum melelapkan mata dan terus berdengkur. Itulah aktiviti kegemarannya setiap hari.
Abu Nawas yang punya idea tersenyum kering melihatkan kemarahan rakyat. Walaupun mereka marah Namun tidak ada lagi yang berani menyatakannya dihadapan Pak Pandir secara terbuka.
Lebai Pa Pimpin Rakyat
Disebuah kampung bernama Kampung Lindungan Bulan, bangkitlah seorang tua bernama Lebai Pa. Beliau Amat kasihan melihat rakyat yang tak boleh keluar rumah untuk mencari rezeki dengan sewenang-wenangnya lantaran dari cukai yang dinaikkan oleh Pak Pandir. Maka dia pun mencari akal dan mengumpulkan penyokong-penyokongnya.
Mereka pun bermesyuarat dan membincangkan cara-cara untuk menjatuhkan Pak Pandir. Pelbagai cadangan yang diberi, ada yang mahu Pak Pandir ditangkap dan disula, ada yang geram dan mahu agar Pak Pandir diikat dan dilontar ditengah-tengah jalan, biar semua kaki memijaknya, biar semua kereta melanggarnya. Abu Nawas pula, biar digergaji kemaluannya untuk diberi makan pada khinzir belaan si Ah Long.
Lebai Pa meminta semua penyokongnya bersabar dan jangan bertindak ikut nafsu. Lebai Pa pun mengusulkan agar suatu kertas rayuan dikeluarkan bagi mengingatkan Pak Pandir agar tidak mengikut kata-kata menantunya yang suka menindas rakyat.
Maka sampailah surat itu ke tangan Pak Pandir. Surat itu pun dipusing-pusingnya, dari atas ke bawah, dari bawah ke atas. Akhirnya ditanyanya Abu Nawas,
“Apasal banyak sangat tahi cicak atas kertas nie, ada yang panjang ada yang pendek”.
Lalu Abu Nawas pun mengambil kertas itu, dilihatnya tiada sebarang tahi cicak disitu, maka tahulah dia bahawa Pak Pandir ini juga tak reti membaca. Peluang itu akhirnya diambil oleh Abu Nawas untuk membakar kemarahan Pak Pandir.
“Wahai bapak mertuaku, yang dikatakan olehmu sebagai tahi cicak itu adalah dakwat hitam yang dituliskan oleh rakyat sebenarnya. Adapun yang tertulis disitu adalah satu angkara durja yang bakal dilakukan oleh rakyat pimpinan Lebai Pa. Beliau meminta bapak meletakan Jawatan sebagai raja dinegeri ini kerana beliau sendiri ingin menjadi raja”
Terkejutlah Pak Pandir dengan apa yang diperkatakan oleh Abu Nawas. Ingat lagi dia, Lebai Pa dulu adalah teman sekampungnya. Selalu sahaja mendapat nombor satu dalam kelasnya, semua aktiviti Kokurilum dikuasai oleh Lebai Pa. Kini jawatannya pun ingin dirampas oleh Lebai Pa.
“Mana boleh! ini jawatan aku punya. Dari dulu kini dan selamanya jawatan ini tetap milik aku. Apa pandangan kau wahai anakku Abu Nawas” tanya Pak Pandir.
“Oh….itu senang sahaja, kita suruh sahaja Pak Berahim Dogol yang jadi Ketua Keselamatan istana menangkap Lebai Pa dan pengikutnya. Penjarakan mereka semua, kita siksa mereka, biar semua rakyat tahu bahawa sesiapa yang melawan akan menerima nasib seperti mereka” jawap Abu Nawas.
“Uh! Ganasnya, kesian pulak aku pada Lebai Pa….nantilah dulu, aku nak tidur sat, lepas nie la aku bagi keputusan” ujar Pak Pandir yang kemudiannya terus berdengkur lagi..
Dalam tak sedar, seorang kakitangan Istana telah terdengar perbualan mereka.
Lebai Pa Menghimpunkan Rakyat
Abu Seman yang bekerja sebagai tukang potong rumput istana yang terdengar perbualan Pak Pandir dan Abu Nawas itu terus sahaja bertempiaran lari ke pondok Lebai Pa untuk menyampaikan maklumat.
Diceritakan segalanya kepada Lebai Pa dan para penyokongnya. Maka marahlah sekalian yang ada.
“Busuk sungguh hati Abu Nawas ini, sanggup dia menipu Pak Pandir. Kita hanya merayu agar Pak Pandir turunkan Cukai Keluar Rumah bukannya nak jatuhkan dia” getus Leman, pengikut Pak Pandir.
“Itulah Pak Pandir, dari kecik lagi dia malas baca buku. Kerjanya sehari-hari adalah tidur dan tidur sahaja. Malang pula nasibnya bermenantukan Abu Nawas yang suka putar alam. Surat yang kita hantar langsung tidak berguna. Kita harus melakukan sesuatu sebelum Pak Pandir terjaga, apa cadangan Kalian” tanya Lebai Pa.
“Pak Lebai, apa kata kita gerakkan semua rakyat berhimpun dihadapan Istana Pak Pandir. Kita buat demontrasi, tanpa permit pun tak apa. Kita bawa banner, placard dan sebagainya. Kita tuntut untuk berjumpa dengannya, biar kita sendiri terangkan apa yang dimaksudkan oleh rakyat dalam surat itu” cadang Bujal, orang kanan Lebai Pa.
“Nampak bagus juga cadangan itu, pandai juga kau fikirkannya Bujal. Apa kata yang lain” tanya Lebai Pa sekali lagi.
“Ok boss! Kami no hal, tak da problem dengan cadangan tu. Itu lebih baik dari kita hantar surat yang tak boleh dibaca oleh Pak Pandir yang tak reti membaca tu” jawap para penyokongnya.
Maka petang itu, berhimpunlah seluruh rakyat dihadapan Istana Pak Pandir. Mereka semua melaung-laung meminta Pak Pandir keluar berjumpa mereka. Mereka mahu bersemuka dengan Pak Pandir.
Didalam Istana, Pak Berahim Dogol yang jadi Ketua Keselamatan istana terus sahaja dengan kelam kabutnya pergi bertemu dengan Abu Nawas, dan diceritakannya apa yang terjadi dihadapan Istana.
Lantas Abu Nawas pun mengejutkan Pak Pandir.
“Bapak..o…bapak, bangunlah, dah pagi nie. Lebai Pa dan seluruh rakyat sedang berhimpun dihadapan Istana nak gulingkan bapak nie…”
“Apa?” tanya Pak Pandir yang bangun secara mengejut.
“Berani mereka datang ke Mari ganggu aku tidur. Abu Nawas, sekarang ini arahkan Pak Berahim Dogol gerakan balaci-balacinya. Tangkap Lebai Pa dan semua pengikutnya. Tahan mereka bawah Akta Ikut Suka Aku!…..pergi cepat, aku nak sambung tidur ni” kata Pak Pandir memberikan arahan dan kemudiannya terus menyambung tidurnya.
Maka, Abu Nawas pun mengarahkan Pak Berahim Dogol seperti yang disuruh oleh Pak Pandir.
Bergeraklah segala balaci-balaci Pak Pandir ke hadapan Istana dengan beberapa bijik Water Canon. Semua yang berhimpun itu terus sahaja ditembak dengan Water Canon dan gas pemedih mata.
Melihatkan para pengikut Lebai Pa kepedihan mata, Balaci-balaci itu pun terus sahaja menyerang, memukul dan menangkap mereka.
Beribu-ribu ditangkap di Bawah Akta Ikut Suka Aku termasuklah Lebai Pa.
Maka, negara pun kembalilah aman tapi tak damai selepas tragedi itu. Teruslah bersemayam Pak Pandir bersama anak menantu kesayangannya Abu Nawas. Rakyat juga yang terus susah.
Didalam penjara, Lebai Pa disiksa dan didera dengan pelbagai deraan. Namun, itu semua langsung tidak melunturkan semangat beliau dan para pengikutnya. Baginya perjuangan membela nasib rakyat adalah suatu jihad. Jika dia mati, matinya itu adalah mati syahid kerana melawan pemimpin yang zalim.

Dari http://www.tranungkite.net


Responses

0 Respones to "Bila Pak Pak Pandir Jadi Raja, Abu Nawas Jadi Penasihatnya"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors