Batalkan konsesi air....



Tarif Air Johor adalah yang tertinggi di Malaysia

Jika negeri Selangor boleh beri 20 liter air percuma sebaliknya Johor menaikkan tarif air. Itulah konsep Rakyat Didahulukan untuk dikenakan..



Batalkan konsesi Syabas - Khalid Ibrahim

Shah ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hari ini bahawa kerajaan Persekutuan harus membatalkan konsesi yang diberikan kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), mendakwa syarikat telah melanggar perjanjian konsesi.
Bercakap kepada wartawan di sini hari ini, katanya petugas bahagian perkhidmatan air di negari itu, Datuk Nordin Sulaiman, yang juga pengarah perancangan unit ekonomi negari, telah menulis secara rasmi kepada kerajaan persekutuan tentang ini dan bahawa kerajaan negeri sedang menunggu jawapan.

Beliau mendakwa bahawa syarikat (Syabas) telah melanggar perjanjian konsesi melalui penubuhan dana amal (Tabung Budi), yang dikumpul daripada subsidi pelanggan yang disediakan oleh kerajaan negari untuk 20 meter padu pertama air yang digunakan setiap bulan.

Ketika ditanya apa akan dilakukan jika kerajaan Persekutuan belum meluluskan permintaan (membatalkan konsesi Syabas '), Abdul Khalid berkata: "Kami akan pergi ke mahkamah."

Beliau juga mengatakan bahawa Syabas telah mengemukakan tuntutan terhadapnya dan Tony Pua , Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara atas laporan yang mereka buat mengenai Tabung Budi.

"Namun, tuntutan ini tidak akan membuat kita mengubah pendirian kami. Syabas tidak ada hak untuk mengumpul wang (subsidi diberikan oleh kerajaan negara bahagian) untuk Tabung Budi," katanya.

Pua, yang juga hadir, berkata tuntutan diajukan di Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur kelmarin.

Abdul Khalid lebih lanjut menyatakan bahawa perjanjian konsesi air dengan empat syarikat - Syabas, Puncak Niaga (M) Sdn Bhd, Konsortium Sdn Bhd dan ABBAS Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) - harus diakhiri sehingga industri air di Selangor dapat diambil alih oleh kerajaan negeri.

Terhadap keengganan empat syarikat tersebut bagi menamatkan konsesi kerana tawaran pembelian terhadap syarikat tidak cukup menarik, kerajaan negeri berkata mereka boleh membawa masalah ini ke timbangtara.

Beliau mengatakan kerajaan Selangor telah meminta kerajaan Persekutuan untuk memutuskan masalah seperti di bawah Perkhidmatan Air Industri Act 2006, kerajaan Persekutuan mempunyai hal unggul untuk menentukan harga pengambilalihan aset air, yang tidak boleh dicabar di mahkamah.

Beliau menambah bahawa kerajaan negeri berharap bahawa masalah tersebut dapat diselesaikan pada akhir bulan ini.

Sumber: Al-Husseyn


Responses

0 Respones to "Batalkan konsesi air...."

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors