Tips Temuduga Kerja



Assalamualaikum!

Berikut adalah berdasarkan pengalaman dan pandangan dari majikan yang pernah ditemuduga. Ia mungkin berbeza antara majikan dengan majikan yang lain.

Persiapan
Sebelum pergi temudaga, pastikan anda membuat "searching" dari internet, pekerja syarikat tersebut atau sesiapa yang mengetahui operasi syarikat tersebut. Ini adalah untuk persediaan awal supaya anda tidak kaku atau "blank".


Persiapan diri
Pakaian hendaklah kemas dan pakailah tali leher supaya anda kelihatan bersedia dan berminat. Para majikan mempunyai pandangan pertama pada gaya kita iaitu dari segi pakaian. Jika pakaian kita tidak kemas, pasti mereka mempunyai pandangan yang negatif terhadap kita. ELAKKAN.


Datang awal.
Sebelum tiba hari untuk ditemuduga, digalakkan anda pergi dan dapatkan suasana persekitaran, tempat letak kereta atau motorsikal, waktu kerja bermula dan sebagainya.
Pada hari temuduga, anda dinasihatkan datang awal supaya tidak berlaku sesuatu yang tidak diingini seperti terpearangkap dalam kesesakan jalanraya, tidak letih dan kelam kabut dan sebagainya. Oleh itu datanglah AWAL



Bahasa Temuduga
Majikan swasta - English
Kerajaan - B.Melayu atau English bergantung kepada penemuduga.

Adalah lebih baik anda menguasai bahasa Inggeris supaya dapat menjawab soalan dengan lancar dan jelas.

Suara perlu dijaga tonasi, tidak terlalu kuat dan tidak terlalu perlahan. Ton suara janganlah satu nada nanti kemungkinan penemuduga berasa bosan.
Jika anda dapat mengawal suara dengan ton suara yang menarik, Insya-Allah majikan berminat malah mungkin anda ditemuduga dalam masa yang agak lama.

Buat solat hajat dan tawakal kepada Allah. Jika berjaya buatlah sujud syukur.

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan sila hantar ke email bakriblog@gmail.com



Responses

0 Respones to "Tips Temuduga Kerja"

For Palestine

Boikot Israel & Amerika

Jawatan Kosong
Iklan

WebTV

WebTV (Auto Channel)

Jika anda tidak dapat menonton siaran ini, sila muat turun & install plug-in P2P TV di sini

P2P TV hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer dengan syarat port 3502, 5000 - 6000 dibuka di firewall.

Categories

Mari membaca al-Quran
























Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by Hack Tutors